Recensie Marlous Bronsema

2 oktober 2017

Door Marlous Bronsema, docent bovenbouw vmbo (juni 2017)

Recensie van ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’

“Toen ik begon met lezen in het boek, verscheen er meteen een glimlach op mijn gezicht. Alle onderwerpen die besproken worden, worden toegelicht met een heel aantal grappige en pakkende voorbeelden uit de praktijk. Bij de meeste onderwerpen kon ik mezelf wel herkennen in 1 van de voorbeelden. Hierdoor kwam ik er al gauw achter waarom sommige dingen in mijn lessen goed lopen en waarom andere dingen nog voor verbetering vatbaar zijn. Ook vond ik het leuk om te ervaren dat je soms echt onbewust bekwaam bent. Hierdoor leerde ik dat ik onbewust een aantal stappen zet waardoor de omgang met de klas goed verloopt. Er staan heel veel praktische tips in het boek, die iedereen meteen dezelfde dag nog kan toepassen in de lessen. Of je nu ervaren docent bent of niet, het boek is voor iedereen een aanrader.

Ik vond het resultaat van de spellen echt heel verrassend. Leerlingen mogen bij mij in de les, bijvoorbeeld via post-it blaadjes, feedback geven op de les. Ook over hoe ik dingen aanpak als docent. Door het spelen van het ‘Vraag het de leerling’-spel kreeg het evalueren van de les en de feedback op mijn rol als docent veel meer diepgang. Leerlingen vonden het in eerste instantie wel lastig om te gaan benoemen als ze vonden dat iets  op een andere manier beter gaat. Al gauw bleek dat dit juist mijn bedoeling was. Hierdoor kwamen er hele leuke gesprekken op gang. De leerlingen voelden zich echt gehoord en onderdeel van het leerproces. Heel mooi om te ervaren. Ik ga komend schooljaar de spellen zeker vaker gebruiken in mijn les. Het is een super aanvulling op het boek.”