Recensie Anke Cuppen

2 oktober 2017

Door Anke Cuppen, docent Economie en M&O, havo/vwo (september 2017)

Recensie van ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’
“Boek en spellen die op iedere VO-school horen te staan!”

“Met veel plezier heb ik het boek gelezen. Wat een leuk en mooi vak is leraar! Zelfs na ruim 18 jaar valt er nog voldoende te leren en te verbeteren. Deze bundel geeft veel praktische informatie die onmiddellijk toepasbaar is. Wat ik zelf plezierig vind, is dat het boek niet uitgaat van een type docent maar van een docent die het leerrendement van zijn lessen wil verbeteren. In contact zijn met je leerlingen is hierbij een absolute voorwaarde.

De input van leerlingen en het advies om dit ook bij je eigen leerlingen na te vragen, vind ik erg waardevol. Leerlingen zijn expert. Zij kunnen prima feedback geven en voelen zich ook gewaardeerd wanneer dit aan hen gevraagd wordt. Omgekeerd kun jij dan ook aan hen makkelijker feedback geven. Waar ik de komende weken extra op ga letten is de vraag of ik het zo duidelijk formuleer als ik het in mijn hoofd bedoel, ‘Het belang van taal’. In de begeleiding van nieuwe collega’s ga ik de startende collega voorstellen om de lesovergangen uit te schrijven en ik ga ze uitdagen om het spel ‘Vraag het de leerling’ te gebruiken. Het discussiespel wordt een element in onze bijeenkomst met nieuwe collega’s. Ik werk op een ‘traditionele’ school met een les van 50 minuten en een docent die centraal staat. De docent stimuleert, enthousiasmeert en daagt zijn leerlingen uit. Goed klassenmanagement is hierbij een absolute voorwaarde.

Het boek bevat voor startende docenten direct toepasbare tips. Zij zullen er het meest aan hebben. Voor de ervaren docenten is het een herkenning van manieren die ze onbewust al toepassen. Het spel ‘Vraag het de leerling’ is een mooi instrument om te checken of wat jij denkt, klopt met de realiteit. Het discussiespel is een leuke manier om met collega’s van gedachten te wisselen over ons mooie vak! De kop is van dit schooljaar en ik heb weer nieuwe inspiratie gekregen om mijn lessen te verbeteren en mijn rol als coach van nieuwe collega’s met nieuwe input uit te voeren. Ik verheug me erop!”