Boeken van Arnold Brouwer

Boek: HOE GEEF JE MET VOLDOENING LES AAN PUBERS? (3e druk, 2017)

Hoe geef je met voldoening les aan pubers? Derde druk

Klik op het boek om het te bestellen

Als leraar op zoek naar een stap die je kunt zetten om jezelf verder te professionaliseren? In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven die je als leraar zelf in de hand hebt, die trainbaar en leerbaar is!

Het lezen van dit boek, met allerlei voorbeelden van klassensituaties, levert je nieuwe inzichten op; daarover kun je met collega’s discussiëren door het ‘DiscussieSpel’ te spelen. In het boek staan veel concrete tips en opdrachten. Daarmee ga je zelf aan de slag in je klas. Vervolgens is het de leerling die je het best kan vertellen wat je als leraar goed doet en wat beter kan. In dit boek word je daarom aangeraden feedback van leerlingen te gebruiken om je eigen lessen te evalueren en te perfectioneren. Het spel ‘Vraag het de leerling!’ kun je daarvoor als hulpmiddel gebruiken. Met dit boek en de bijbehorende spellen, zet je weer een stap in je eigen professionalisering!

De nieuwe, herziene druk van ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’ verschijnt met twee bijbehorende kaartspellen (het DiscussieSpel en het ‘Vraag het de leerling!’-spel) in mei 2017.

Recensies eerste en tweede druk (van bol.com):

Boek: HOE GEEF JE PROFESSIONELE STUDIECOACHING? (2e druk, 2018)

Klik op het boek om het te bestellen.

Klik op het boek om het te bestellen.

Met dit boek, dat Arnold Brouwer schreef met Marieke van Eechoud, leer je hoe je middelbare scholieren als studiecoach, mentor of huiswerkbegeleider goed kunt leren leren. Doordat je scholieren al snel kunt leren hoe zij hun huiswerk goed kunnen aanpakken, voelen zij grip en raken zij gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan.
 Met citaten uit de dagelijkse praktijk wordt de uitleg verlevendigd. De essentie van dit boek wordt samengevat in vele tips. Tenslotte kun je de opdrachten achter in het boek gebruiken om zelf actief met de stof bezig te gaan.

Vraag hier het inkijkexemplaar aan.

Recensies:

BETER LEREN BOEKJE

Beter Leren boekje voorkant Online Huiswerkcoach

Klik op het boekje om te bestellen

Met dit boekje kun je snel zien op welke punten jouw manier van leren nog te verbeteren is en hóe je jouw leren kunt verbeteren. Het boekje bestaat uit twee delen:

Door dit boekje te gebruiken krijgen mentoren en ouders concrete informatie aangaande het leergedrag van een leerling. Het reflecteert het gedrag van de leerling tijdens de les zelf, bij het plannen van huiswerk, bij het maak- en leerwerk en bij de voorbereiding van een toets. Deze informatie kan direct naast behaalde resultaten gelegd worden en is een waardevol hulpmiddel om mentorlessen, mentorgesprekken en/of oudergesprekken betekenisvoller te maken.

Klik op de foto voor een video instructie voor docenten bij het Beter Leren boekje.

Vraag hier het inkijkexemplaar aan.

Reacties van docenten:

Boek: DE HUISWERKCOACH

Klik op het boek voor bol.com

Klik op het boek voor bol.com

“Leert hij nou echt op school hoe hij dat huiswerk aan moet pakken? Moet ik me er wel of niet mee bemoeien?” Dit soort vragen houden veel ouders van verse bruggers en ook van meer gevorderde middelbare scholieren bezig. Arnold Brouwer hoort deze vragen vaak en vertelt hoe ouders om kunnen gaan met het huiswerk van hun kinderen. “Hij doet gewoon zijn huiswerk niet. Wat we ook zeggen, hij weigert. Hij gaat wel naar boven, maar ook daar voert hij niets uit. En als we er wat van zeggen, hebben we gelijk een huis vol herrie.” Elke ouderavond horen leraren dit soort opmerkingen meerdere keren voorbijkomen. Of ouders vertellen dat het kind thuis wel hard leert, maar toch onvoldoendes haalt. Dit boek biedt handvatten voor ouders om hun kinderen te helpen met huiswerk. Veel leerlingen weten gewoonweg niet hoe ze hun leerwerk en maakwerk aan kunnen pakken. Dit boek laat zien hoe ouders hen meer kunnen motiveren om het huiswerk op een zo effectief mogelijke manier te maken, waardoor zij met meer zelfvertrouwen naar school gaan. Behalve veel studietips en voorbeelden van leerstrategieën besteedt De Huiswerkcoach ook aandacht aan het zelfvertrouwen van kinderen en aan goede communicatie over en weer.

In het TV programma Koffietijd (8 januari 2014) sprak Arnold Brouwer over zijn boek ‘De Huiswerkcoach’

Vraag hier het inkijkexemplaar aan.

Recensies:

Boek: HOE GEEF JE MET VOLDOENING LES AAN PUBERS? (2e druk, 2013)

3e (herziene) druk verschijnt in mei 2017

Klik op het boek voor bol.com

Klik op het boek voor bol.com

Lesgeven is een prachtig vak, al hoor je dat niet vaak iemand zeggen. Het beeld van het onderwijs is vaak negatief. Arnold laat in dit boek een tegengeluid horen: humorvol en deskundig. De uitgangspunten en tips in zijn boek zijn in elke klassensituatie bruikbaar: of je nu voor de klas staat in de onder- of bovenbouw van een school in het voortgezet onderwijs, in groep 7 of 8 van de basisschool, op een ‘zwarte’ of ‘witte’ school. In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven dat je als leraar zelf in de hand hebt, dat trainbaar en leerbaar is! Gaat het boek in het begin vooral over het houden van orde en het opbouwen van een goede band met klassen en leerlingen, gaandeweg komen thema’s als motiveren, uitdagen en inspireren aan bod. Duidelijk wordt dat ‘traditionele’ uitgangspunten vaak onontbeerlijk zijn bij het uitvoeren van ‘modernere’ werkvormen. Wanneer leraren zich minder zorgen hoeven te maken over de orde, kunnen zij zich veel beter gaan concentreren op vakkennis en vaardigheden bij leerlingen.

Recensies:

AGENDA VOOR LEERLINGEN

Planagenda 2Maak- en leerwerk inplannen is vaak lastig voor leerlingen. Naast school hebben leerlingen nog veel andere activiteiten zoals sport, bijbaantjes, muziek en andere hobby’s. Om leerlingen te helpen met plannen, heeft Arnold Brouwer samen met twee andere ervaren docenten in het voortgezet onderwijs een duidelijke leerlingen agenda ontwikkeld. Deze agenda is zo samengesteld dat leerlingen makkelijk een praktische en haalbare planning kunnen opstellen. In de agenda staan ook allerlei handige studietips die scholieren kunnen helpen bij het plannen, leren en huiswerk maken. Deze planagenda wordt door Online Huiswerkcoach gebruikt bij de cursus Thuis leren leren.

Marnix College Leerlingenagenda kaft

Wouter Vink van het Marnix College over de agenda