Hoe geef je met voldoening les aan pubers? (3e druk, 2017)

Hoe geef je met voldoening les aan pubers? Derde druk

Wanneer leraren zich minder zorgen hoeven te maken over de orde in de klas, kunnen zij zich veel meer gaan concentreren op vakkennis en vaardigheden bij leerlingen. Arnold Brouwer laat zien hoe je met voldoening les kunt geven aan pubers, humorvol en deskundig. De uitgangspunten en tips zijn in elke klassensituatie bruikbaar. In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven die je als leraar zelf in de hand hebt, die trainbaar en leerbaar is!

Gaat het in het begin vooral over het houden van orde en het opbouwen van een goede band met klassen en leerlingen, gaandeweg komen thema’s als motiveren, uitdagen en inspireren aan bod. Duidelijk wordt dat ‘traditionele’ uitgangspunten vaak onontbeerlijk zijn bij het uitvoeren van ‘modernere’ werkvormen.

In deze derde druk zijn, naast inhoudelijke aanvullingen, per hoofdstuk concrete opdrachten toegevoegd, zodat je als leraar nieuwe inzichten en suggesties direct kunt toepassen in je lessen. Daarnaast ligt er nu meer nadruk op de evaluatie van je lessen. Het is de leerling die het beste weet wat een leraar goed doet en wat beter kan. In dit boek word je daarom aangeraden feedback van leerlingen te gebruiken om je eigen lessen te evalueren en te perfectioneren. Het spel ‘Vraag het de leerling’ kun je daarvoor als hulpmiddel gebruiken. Met dit boek en de bijbehorende spellen, zet je weer een stap in je eigen professionalisering.

ISBN: 978-90-822459-1-2

HOE GEEF JE MET VOLDOENING LES AAN PUBERS? (3e druk, 2017)

De derde druk van het boek ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’ is te bestellen voor € 49,95 (inclusief verzendkosten). Deze herziene uitgave heeft als ondertitel: ‘Vraag het de leerling!’ De bijbehorende kaartspellen, het DiscussieSpel en ‘Vraag het de leerling!’ worden meegeleverd. Zonder spellen is de prijs van het boek € 24,95.

Onder het bestelformulier vindt u recensies. Om het boek te bestellen, kunt u onderstaande gegevens invullen en verzenden.

Gegevens voor uw bestelling





 
 

 
 
 

Recensie van NBD Biblion:

De auteur vertelt enthousiasmerend over lesgeven. Als man van de praktijk, met 18 jaar leservaring op school, als eigenaar van een huiswerkinstituut en ervaren coach van docenten, weet hij wat werkt en wat niet. Zijn houding is positief: je hoeft het niet van nature in je te hebben, je hebt veel in de hand, je kunt leren les te geven op een manier die de leerlingen en jouzelf resultaat en plezier oplevert. Zijn oplossingen voor problemen zijn niet eenzijdig, vaak wordt een middenweg gezocht. Dat is terecht. Enige minpunt zou kunnen zijn dat er geen referenties zijn, terwijl veel inzichten niet alleen uit de praktijk, maar ook vanuit onderzoek naar boven komen. Maar er is veel positiefs: de tekst is helder, Brouwer heeft veel inspirerende stellingen en bij dit boekje horen twee spellen die helpen bij het kijken naar onderwijs en bij het krijgen van feedback van leerlingen van 10 tot 18 jaar. Nuttig en helder boekje dat helpt bij leren lesgeven op een manier die voor alle partijen prettig is.

Recensies van de 3e druk en de spellen:

“Toen ik begon met lezen in het boek, verscheen er meteen een glimlach op mijn gezicht. Alle onderwerpen die besproken worden, worden toegelicht met een heel aantal grappige en pakkende voorbeelden uit de praktijk. Bij de meeste onderwerpen kon ik mezelf wel herkennen in 1 van de voorbeelden. Hierdoor kwam ik er al gauw achter waarom sommige dingen in mijn lessen goed lopen en waarom andere dingen nog voor verbetering vatbaar zijn. Ook vond ik het leuk om te ervaren dat je soms echt onbewust bekwaam bent. Hierdoor leerde ik dat ik onbewust een aantal stappen zet waardoor de omgang met de klas goed verloopt. Er staan heel veel praktische tips in het boek, die iedereen meteen dezelfde dag nog kan toepassen in de lessen. Of je nu ervaren docent bent of niet, het boek is voor iedereen een aanrader. Ik vond het resultaat van de spellen echt heel verrassend. Leerlingen mogen bij mij in de les, bijvoorbeeld via post-it blaadjes, feedback geven op de les. Ook over hoe ik dingen aanpak als docent. Door het spelen van het ‘Vraag het de leerling’-spel kreeg het evalueren van de les en de feedback op mijn rol als docent veel meer diepgang. Leerlingen vonden het in eerste instantie wel lastig om te gaan benoemen als ze vonden dat iets  op een andere manier beter gaat. Al gauw bleek dat dit juist mijn bedoeling was. Hierdoor kwamen er hele leuke gesprekken op gang. De leerlingen voelden zich echt gehoord en onderdeel van het leerproces. Heel mooi om te ervaren. Ik ga komend schooljaar de spellen zeker vaker gebruiken in mijn les. Het is een super aanvulling op het boek.” (Marlous Bronsema, docent bovenbouw vmbo, juni 2017)

“Eindelijk is er nu in een handzaam formaat, een boekje verschenen over de alledaagse praktijk van het lesgeven: Hoe geef je met voldoening les aan pubers? In dit boekje wordt nu eens niet gesproken over rollen, over lesfases en directe instructies of zelfevaluatie, maar over hoe je in je eigen praktijk je lessen kunt verbeteren. Een systematisch overzicht voor de beginnende leraar waar hij goed mee kan werken. Een boek in duidelijke taal waarin de stem van de verteller als een coach klinkt. Niet als een geleerde orthopedagoog, niet als een beoordelaar, maar als een persoon die je wil helpen. In geen van de vele boeken die ik las over dat onderwerp werd zo verhelderend geschreven over de struikelblokken die docenten ervaren zodra zij de klas betreden. Vaak hebben docenten een verkeerd beeld van …” Lees verder (Sjoerd van Berkel, docent havo/vwo, juni 2017)

“Elke docent moet het spelen. Een verademing, na alle vormen van enquêtes wel een beetje te hebben gehad! Dit spel geeft je als docent zoveel meer mogelijkheden om te komen tot wat je echt wilt weten. Namelijk waar kan ik mezelf in verbeteren volgens jouw eigen leerlingen. Wat gaat volgens leerlingen minder goed, geef jij wel elke leerling het gevoel van veiligheid enz. Door het spel te spelen kom je veel sneller veel meer aan de weet. Echt een aanrader. De leerlingen vragen nu zelf om het spel met mij te mogen spelen. Ze vinden het fijn om op deze manier iets te kunnen zeggen over een docent en dat er op doorgevraagd kan worden door de leerling en docent. Niet meer de korte onpersoonlijke enquête vragen. Een super spel voor elke docent die vooruit wil komen.” (Irenec1984, juni 2017)

Video: Tjarco Slager vertelt hoe hij het spelen van het ‘Vraag het de leerling!-spel met zijn leerlingen heeft ervaren.

“Met veel plezier heb ik het boek gelezen. Wat een leuk en mooi vak is leraar! Zelfs na ruim 18 jaar valt er nog voldoende te leren en te verbeteren. Deze bundel geeft veel praktische informatie die onmiddellijk toepasbaar is. Wat ik zelf plezierig vind, is dat het boek niet uitgaat van een type docent maar van een docent die het leerrendement van zijn lessen wil verbeteren. In contact zijn met je leerlingen is hierbij een absolute voorwaarde.

De input van leerlingen en het advies om dit ook bij je eigen leerlingen na te vragen, vind ik erg waardevol. Leerlingen zijn expert. Zij kunnen prima feedback geven en voelen zich ook gewaardeerd wanneer dit aan hen gevraagd wordt. Omgekeerd kun jij dan ook aan hen makkelijker feedback geven. Waar ik de komende weken extra op ga letten is de vraag of ik het zo duidelijk formuleer als ik het in mijn hoofd bedoel, ‘Het belang van taal’. In de begeleiding van nieuwe collega’s ga ik de startende collega voorstellen om de lesovergangen uit te schrijven en ik ga ze uitdagen om het spel ‘Vraag het de leerling’ te gebruiken. Het discussiespel wordt een element in onze bijeenkomst met nieuwe collega’s. Ik werk op een ‘traditionele’ school met een les van 50 minuten en een docent die centraal staat. De docent stimuleert, enthousiasmeert en daagt zijn leerlingen uit. Goed klassenmanagement is hierbij een absolute voorwaarde.

Het boek bevat voor startende docenten direct toepasbare tips. Zij zullen er het meest aan hebben. Voor de ervaren docenten is het een herkenning van manieren die ze onbewust al toepassen. Het spel ‘Vraag het de leerling’ is een mooi instrument om te checken of wat jij denkt, klopt met de realiteit. Het discussiespel is een leuke manier om met collega’s van gedachten te wisselen over ons mooie vak! De kop is van dit schooljaar en ik heb weer nieuwe inspiratie gekregen om mijn lessen te verbeteren en mijn rol als coach van nieuwe collega’s met nieuwe input uit te voeren. Ik verheug me erop!” (Anke Cuppen, docent Economie en M&O, havo/vwo, september 2017)

Recensies op bol.com bij de 1e en 2e druk (beoordeeld als nuttig):

Praktisch en interessant. Dit vlot geschreven boek zet elke docent aan om goed naar zichzelf te kijken. Wat komt er precies kijken bij de indrukken die leerlingen van de docent heeft? Dhr Brouwer wijst ons op handige trucs die je ten alle tijden kunt toepassen. Gemakkelijk te lezen, interessant en zeer praktisch! (Valin3, januari 2013)

Must have voor (startende) docenten! Ik wilde dat ik dit boek op mijn opleiding had moeten lezen, want het is heel helder geschreven en leest lekker weg. Niet zo’n saai studieboek, maar echt praktisch toepasbare nuttige informatie van iemand met veel leservaring. Ik zou het elke beginnende docent aan willen raden – maar ook voor mensen die al wat langer lesgeven is het een goede manier om zich weer bewust te worden van hoe ze zelf voor de klas staan. (marijevandebeld, februari 2011)

Super handige tips. Ik heb dit boek moeten lezen voor de PABO. Eindelijk eens een boek die makkelijk weg te lezen is en die vol staat met super handige tips. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen maar bij pubers toepasbaar is maar bij iedereen (onder-, midden-, bovenbouw en middelbare school) (Ronel, oktober 2010)

Eindelijk een boek waarmee je direct aan de slag kunt! Na legio boeken vol intervisie, supervisie, zelfreflectie en lesplanformulieren, ein-de-lijk een boek met praktische tips! Lesgeven is niet makkelijk, zeker het eerste jaar niet, maar met dit boek heb je handvatten die ervoor zorgen dat je bepaalde fouten voorkomt, meer orde hebt en dat je (dus) zelfverzekerder voor de klas staat, waarna je je kunt concentreren op waar het daadwerkelijk om gaat: kennisoverdracht. Ook hiervoor heeft de schrijver zinnige (en vooral praktische!) tips. Een aanrader voor studenten van de lerarenopleiding, beginnende docenten en ervaren docenten die misschien op automatisme zijn gaan werken en die zich weer bewust willen worden van de dynamiek binnen een les en jouw invloed als docent daarop. Eigenlijk voor iedereen die in een klas of op andere wijze met plezier met onze jeugd werkt of wil werken! (juli 2008)

Handig. Hm, lekker leesbaar gemakkelijk boekje. Evengoed handige tips die aanzetten tot nadenken over je rol als docent. (Koentje80, april 2010)

Mijn voorbeeld. Toen ik voor de eerste dag op school kwam leerde ik Arnold Brouwer kennen. In eerste instantie leek hij mij een jonge leraar die zijn tijd ver vooruit was. De les begon en we kregen te horen hoe en wat het jaar eruit zou gaan zien. Die eerste les al voelde ik me zeer prettig in de les, en ik was absoluut niet de enige! Het jaar vorderde en telkens meer mensen keken uit naar de les van meneer Brouwer! De ontspannen sfeer die in de les hing was anders dan bij andere leraren. Hier en daar werd een goede grap uitgehaald, waardoor de informatie die overgebracht werd veel makkelijker bleef hangen. Ik had het geluk dat ik nog 2 leuke jaren tegemoet ging! Als ik ooit les zou gaan geven zou ik zoals Arnold Brouwer willen worden! 2 jaar later zit ik in mijn examen jaar Havo. Dit betekende dat ik moest gaan nadenken over wat ik wou gaan worden. Leraar! Dit besluit nam ik voordat ik überhaupt wist dat Arnold Brouwer een boek had geschreven. Toen ik vernam dat meneer Brouwer een boek had geschreven was ik meteen zeer benieuwd naar het resultaat. Ik had geen idee waar het over zou gaan, dus ging me eerst een beetje oriënteren. “Hoe geef je met voldoening les aan pubers?” was de titel. Ideaal voor volgend jaar als ik op de leraren opleiding zit, dacht ik. Het pakketje viel thuis op de deurmat en ik ben direct gaan lezen. Wonderbaarlijk hoe ik mij de lessen die ik van Arnold Brouwer heb gehad weer terug haal. De grappen die in het boek terugkomen, de structuur die in zijn lessen zat en de relatie die hij met zijn leerlingen onderhoudt. Dit boek is voor mij een geweldig boek om te leren hoe ik dezelfde sfeer in mijn klas kan creëren. Dit boek is voor mij het ideale boek om te leren hoe ik vanaf het begin van het jaar de orde kan houden. Dit boek is mijn handboek om een leuke, gezellige, streng maar rechtvaardige leraar te worden! Bedankt! (april 2008)