‘Huiswerk? Ik zou willen dat hij het voor zichzelf deed!’

15 december 2014

Op een forum voor ouders kwam ik het verhaal van een moeder tegen. Zij heeft een zoon die in de brugklas zit. De jongen haalt goede cijfers, maar doet niets uit zichzelf. Zijn ouders zitten dagelijks achter zijn huiswerk aan. Zij plannen voor hem en overhoren hem. Al vindt ze het niet prettig dat zij er zo achteraan moet zitten, ze vindt het ook zonde het los te laten en dan het risico te lopen dat hij straks van school af moet. Graag zou zij willen dat haar zoon het huiswerk uit zichzelf en voor zichzelf zou doen in plaats van voor hen. Deze moeder vraagt of andere ouders haar verhaal herkennen en vraagt om tips.

Haar verhaal is voor andere ouders heel herkenbaar, lees je in de reacties. Eenzelfde situatie blijkt in andere gezinnen soms te leiden tot ruzies tussen beide ouders, bijvoorbeeld doordat de een het wil loslaten en de ander niet. En het leidt tot ruzies met het kind. Ouders vragen zich soms wanhopig af hoe lang zij dit moeten volhouden. Een ding is zeker, ze houden het lang vol, ouders hebben er veel voor over om hun kind een goede start te laten maken. Als ouder overzie je de gevolgen, besef je dat hij straks meer kansen heeft met een diploma, dus als hij er zelf niet van doordrongen is dat het echt voor zijn eigen bestwil is, doe jij toch alles om hem aan dat diploma te helpen?!

Ik heb heel veel respect voor deze ouders die steeds weer de energie kunnen opbrengen om hun kinderen verder te helpen. Tegelijkertijd weten ook deze ouders dat het voor iedereen beter zou zijn als hun kinderen het huiswerk als hun eigen verantwoordelijkheid zouden ervaren. En weten ouders dat het eigenlijk niet goed is om ze steeds achter de broek te zitten, want zo leren ze het nooit zelf..

Maar hoe gaat hun kind het dan zelf doen en voor zichzelf doen?

Soms geloven ouders dat pubers het gewoon nog niet zelf kunnen, hun hersenen zijn er nog niet toe in staat, pubers hebben begeleiding nodig. Dat lezen zij ook in een boek als ‘Het puberbrein’. Eveline Crone, de schrijfster van dat boek, heeft haar ideeën recent wat bijgesteld op basis van nieuw onderzoek. Motivatie blijkt een rol te spelen bij het gebruik van bepaalde hersengebieden, het gaat niet zo zeer om ‘echt niet kunnen’. Maar dat het bij pubers anders werkt dan bij volwassenen is duidelijk. Die andere werking maakt pubers ook extra gevoelig voor complimenten en dat is handig om te beseffen als je pubers wilt begeleiden bij hun huiswerk.

Good jobWat wij de studiecoaches van Online Huiswerkcoach ook leren, een puber moet het vertrouwen krijgen dat hij (of zij natuurlijk) het zelf kan. Hij heeft succeservaringen nodig om erin te geloven. Net als volwassenen trouwens, willen pubers gezien en gehoord worden. Zij willen dat gezien wordt wat ze zelf goed gedaan hebben en natuurlijk krijgen ze daar dan graag een complimentje voor. Terecht. En zo ontstaat zelfvertrouwen. Help je kind dus succesjes en successen te boeken. Niet door de druk op te voeren. Maar door hem of haar op weg te helpen naar het eerste succesje. Met concrete voorbeelden en handvatten hoe hij het kan aanpakken. Het kan echt beginnen met iets kleins, zelf de leerstof voor een bepaald vak verdelen over een paar dagen bijvoorbeeld, nadat je het eerst een keer hebt voorgedaan. Dat is al een mooi begin dat een compliment verdient als het gelukt is. Daarmee krijgt het kind er lol in. Met de gemaakte planning ontstaat meer grip, hij weet wat er moet gebeuren en lijkt er zelfs zin in te krijgen om het ook zo te gaan doen. Hij gaat het zo inderdaad uit zichzelf en voor zichzelf doen. Help succesjes boeken en vier ze daarna! Dat zou mijn tip zijn.

En natuurlijk, als je dat als ouder toch lastig vindt of als je gewoon niet voldoende tijd hebt om deze huiswerkbegeleiding te geven, dan hebben we als Online Huiswerkcoach enthousiaste studiecoaches die deze taak graag op zich nemen!

 

Bronnen:

Hintum, M. van (16/09/12) Pubergedrag toch niet veroorzaakt door ‘onrijp brein’, maar waardoor dan wel? Volkskrant.

Hintum, M. van (2012) Onderzoek Eveline Crone geeft nieuwe inzichten in brein adolescenten. Website Universiteit Leiden. http://nieuws.leiden- univ.nl/nieuws-2012/eveline-crone-maakt-korte- metten-met-idee-van-onrijp-puberbrein.html

 

Marieke van Eechoud is sociaal psycholoog, mede-oprichter van Online Huiswerkcoach en mede-auteur van het boek ‘Hoe geef je professionele studiecoaching?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


*